CHMELÁR: ŠTÁT BY MAL VIAC PODPOROVAŤ ŽELEZNICE AKO ELEKTROMOBILY

Eduard Chmelár, politológ: Každý, kto ma pozná, vie, že sa nevozím vlakom reklamne dve zastávky ako nemenovaná prezidentka, ale k železničnej doprave mám dlhodobý hlboký vzťah. Preto ma trápi jej zanedbávanie, ktorého korene siahajú do deväťdesiatych rokov minulého storočia, no najmä do obdobia druhej Dzurindovej vlády, ktorá začala likvidovať trate.

Foto SITA/BUSINESS WIRE
Dátum 20.03.2024

Dnes som bol podporiť oprávnené požiadavky železničiarov, ktorí usporiadali sériu protestov v Košiciach, v Žiline, vo Zvolene a v Bratislave. Každý, kto ma pozná, vie, že sa nevozím vlakom reklamne dve zastávky ako nemenovaná prezidentka, ale k železničnej doprave mám dlhodobý hlboký vzťah. Preto ma trápi jej zanedbávanie, ktorého korene siahajú do deväťdesiatych rokov minulého storočia, no najmä do obdobia druhej Dzurindovej vlády, ktorá začala likvidovať trate, rozbila spoločný štátny podnik a násilným spôsobom ukončila štrajk železničiarov, čo dokonca aj Human Rights Watch označila vo svojej výročnej správe za flagrantné porušenie sociálnych práv.

Odvtedy to ide s týmto sektorom dolu vodou. Železničiarov kedysi hrdo nazývali "modrou armádou", mali dobré platy a významné spoločenské postavenie. Dnes je to ekonomicky zdecimovaná profesia so slabým finančným ohodnotením, nedostatkom zamestnancov, zastaranou technikou a zhoršujúcimi sa pracovnými podmienkami. Súčasná vláda už vo svojom programovom vyhlásení konštatovala katastrofálny stav železničnej infraštruktúry, je naklonená potrebe akútne riešiť nevyhovujúci stav a nebráni sa rokovaniam, ktoré požadujú železniční odborári.

Ale cítim, že treba povedať aj niečo viac. Verejná doprava a tá železničná zvlášť je tou najekologickejšou dopravou s dlhodobou tradíciou, akú máme k dispozícii. Nerozumiem a nesúhlasím s uprednostňovaním elektromobility, najmä ak sú takéto autá absurdne napájané elektrinou vyrábanou z fosílnych palív, čo je úplný výsmech myšlienke environmentálnej stability. Už aj francúzska a nemecká vláda vidia, že celý Green Deal má trhliny (ja to poviem tvrdšie - podľa mňa je v takejto forme neuskutočniteľný) a pomaly z týchto ambícií ustupujú.

Nemali by sme byť pápežskejší ako pápež a mali by sme konečne pochopiť, že klimatické ciele dosiahneme oveľa ľahšie výraznou finančnou podporou, modernizáciou a zatraktívnením železničnej dopravy. Aj z týchto dôvodov stojím pevne nielen za tými stovkami odborárov, ktorí prišli na protesty, ale za všetkými zamestnancami železníc.

A vás všetkých, cestujúcich, prosím o zhovievavosť. Keď mešká vlak, keď sa pokazí rušeň, keď vás neuspokojuje komfort dopravy, nebuďte zlí na sprievodcov, výpravcov či dokonca pokladníčky. Oni robia, čo môžu a vládzu pre vaše bezpečie a pohodlie. Žiadajte zmeny od politikov, aby venovali tomuto rezortu väčšiu pozornosť ako predchádzajúce vlády.

Banner EP šírka

Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.

DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.


UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.