OSOBNOSTI SLOVENSKA 16. ČASŤ: VICHING
Pokračujeme v predstavovaní minulosti Slovenska, lebo národ ktorý nepozná minulosť, nemá budúcnosť. Osobností Slovenska. Slováci i Neslováci. Len na nás záleží, koho budeme nasledovať a koho nie. Čo s Vichingom? Kto to bol, skade a kedy prišiel a prečo? Prečo vstúpil do dejín Slovenska?
Pokračujeme v predstavovaní minulosti Slovenska, lebo národ ktorý nepozná minulosť, nemá budúcnosť. Osobností Slovenska. Slováci i Neslováci. Len na nás záleží, koho budeme nasledovať a koho nie. Čo s Vichingom? Kto to bol, skade a kedy prišiel a prečo? Prečo vstúpil do dejín Slovenska?
Prišiel ako odpoveď na slovenské úspechy v časoch kráľa Svätopluka, Koceľa a arcibiskupa Metoda. Oslepenie Rastislava nestačilo, Svätopluk bol neporaziteľný... Frankovia, Nemci, ich špeciálne služby vymysleli Vichinga. Uzavreli mier so Svätoplukom vo Forchheime v roku 874 možno len preto, aby mohli nanovo pôsobiť medzi našimi predkami ich, nemeckí kňazi. Aj, či najmä Viching. V čase forchheimskeho mieru predstavia Svätoplukovi mnícha Vichinga, v knihe kláštora v Reichenau 300 kilometrov južne od Forchheimu, sú ich mená, uzavreli tam bratstvo. A kdesi ďaleko, ale s rovnakým zámerom, práve z dejín „vytrácajú“ Koceľa...
Švábsky mních Viching, ktorého pápežské listiny uvádzajú ako Uuichinus, zásadne zmení naše dejiny. Z vladárovho poradcu sa prepracuje do pozície nitrianskeho biskupa a sformuje fransko-latinský tábor, ktorý bude v neprekonateľnom spore s táborom byzantsko-slovenským, vedeným Metodom a po jeho smrti Gorazdom. Viching „bojuje o Svätopluka“ výkladom „lásky“: „Milujte sa a množte sa!“, vychádzajúc z vtedy bežnej praxe západných panovníkov. Na rozdiel od prísneho Metoda, ktorý vyčíta Svätoplukovi – a tým ho znechucuje – porušovanie šiesteho a deviateho Božieho prikázania.
K prvému otvorenému konfliktu dôjde už čoskoro, v roku 878. Metod, obvinený z herézy, lebo sa modlí po slovensky a ktovie čo pri modlitbe rozpráva, sa nanovo vyberie do Ríma, aby obhájil svoju pravdu. No v jeho sprievode sa ocitne aj Viching.
Cesta to bola úspešná, v júni 880 prináša Metod bulu „Industriae Tuae“ a Svätopluk sa dozvie, že arcibiskup Metod je pravoverný, môže používať staroslovenčinu ako bohoslužobný jazyk. No dozvie sa aj to, že Uuichinusa, údajne na jeho žiadosť, vysvätil pápež za nitrianskeho biskupa. O tom potom, Svätoplukova Nitra sa v roku 880 stane prvým biskupským sídlom v strednej Európe, o sto rokov skôr ako Praha (973), Poznaň (968) či Ostrihom (okolo roku 1000). My už vieme, že v Nitre bolo biskupstvo už koncom 4. storočia s biskupom Suniasom, ktorého meno sa nachádza aj vo vatikánskom zozname biskupov.
A Viching začína intrigovať. Pri návrate z Ríma podhodí Svätoplukovi falošnú pápežskú listinu, podľa ktorej treba zosadiť Metoda. Metod si veci overí a pošle Vichinga do „vyhnanstva“ pravdepodobne do Krakova. Viching sa stade neustále usiluje vrátiť do Nitry, ale až do Metodovej smrti neúspešne. A tak v rokoch 881-885 má Metod dostatok času na pokojnú prácu.
Keď v apríli 885 umrie Metod, a umrie aj pápež Hadrián III., a 15. septembra sa stal pápežom Štefan V., využije Viching šancu, tajne ide do Ríma a falošne informuje nového pápeža o Metodovom pôsobení. Neskoro na jeseň 885 prídu do Nitry pápežskí legáti – biskup Dominik a kňazi Ján a Štefan, a Svätoplukovi, oficiálne Rex Sclavorum prinesú kráľovskú korunu, a aj staré latinské a grécke privilégiá, vyhotovené pápežmi alebo cisármi o rozdelení provincií a oblastí, ktoré vyžiadal ešte Metod. Ale prinesú aj listinu „Quia te zelo fidei“, podľa ktorej „Uuichinusa, biskupa a najdrahšieho spolubrata sme Ti znova poslali, aby spravoval Bohom mu zverenú cirkev, lebo sme sa presvedčili, že je Ti najvernejší.“ Pápež Metoda – medzitým už mŕtveho – exkomunikuje. A zakáže používanie slovenčiny. A Gorazd má ísť do Ríma obhajovať „svoju vec“.
Viching potom vyvolá spor o výklad tajomstiev Svätej Trojice, a ten rozsekne Svätopluk: „Kto prvý predstúpi a odprisahá, že správne a pravoverne verí, tomu odovzdám cirkev a pridelím, ako sa patrí, kňazský úrad v cirkvi.“ Vichingovci sú hotoví prisahať nečakajúc ani koniec Svätoplukovej reči, vladár sa prikloní na ich stranu. A to je začiatok konca Metodovho diela.
Viching pošle poslov a pozve kňazov do „mesta pri Dunaji“, niektorí zblízka prídu, iní prídu neskoršie a iní vôbec neprídu. Kňazi zo Spiša či Šariša sa cestou dozvedia, čo sa deje, vrátia sa a oznámia to iným. Tí, sa zachránia. Viching žiada odklon od Gorazda a lojalitu k svojmu úradu. Okolo dvesto tých, ktorí sa nepoddajú, uvrhne do väzenia a trýzni ich. Vyzlečú ich, držia spútaných v železách v temnici. A nakoniec dvesto nahých mužov – kňazov, vyženú. Ujmu sa ich židovskí kupci a chcú ich predať na trhu s otrokmi v Benátkach. Ako zázrakom ich však kúpi muž byzantského cisára a odvezie ich do Carihradu, kde ich cisár Bazil zachráni. Dielo, ktoré vzklíčilo pod Tatrami, bude už prinášať bohatú úrodu medzi južnými a východnými Slovanmi.
Mohol Svätopluk nevedieť o tom, čo sa dialo v „meste pri Dunaji“? Bulharská legenda je k nemu milosrdná: „O tom však nič nevedel vládca, otrocky naklonený oným bludárom. Bol totiž práve neprítomný. Keby bol býval prítomný, oni by neboli toto vyznávačom pravdy vykonali, lebo čo aj tisíc ráz nadržal vládca Frankom, jednako, hoci bol napoly zviera a ukrutný, bál sa cnosti týchto svätých mužov...“
Keď sa dozvie o ukrutnostíach, Viching ho „uhovorí“? Že mu to prikázal Rím? A nakriatne Svätopluka ešte na horšie veci? Podľa arabských prameňov stanú sa vtedy Sloveni „ctiteľmi býka“. Vrátili sa k modloslužbe – domnieva sa Elena Šubjaková. Devíngrad (tak pomenúva Devín) sa zmenil na „Grad“ (v arabských listinách je „G.rwáb“), do jeho erbu sa dostal býk, zlaté teľa, aby sa naplnilo Metodovo proroctvo Svätoplukovi...?
Viching v roku 891 z Nitry zuteká, pričom možno zničil doklady o minulosti Nitravy a zrejme aj Metodovo mŕtve telo museli pred ním ochrániť podobne, ako o tisícročie neskôr telo Andreja Hlinku pred nepriateľmi Slovenska. Ocitne sa na Arnulfovom dvore a svojmu novému pánovi poradí, aby si na pomoc proti Svätoplukovi pozval Turkov – Maďarov. Stane sa tak už v roku 892, keď starí Maďari sa prvý raz zoznámia s Panóniou. Po smrti Arnulfa, vtedy už cisára v roku 899, stratí sa Viching v hmlách dejín. Naše však prevrátil naruby.
Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.
DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.
UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.