SVEDKOVIA LETECKEJ HAVÁRIE MH17 PREHOVORILI

Ruské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že obvinenia o účasti Moskvy na havárii malajského Boeingu sú neopodstatnené a poľutovaniahodné, vyšetrovanie je neobjektívne a jednostranné.

Foto TASR/AP
Dátum 08.06.2020

Tvorcovia platformy nezávislých novinárov Bonanza Media Jana Jerlašová a Max van der Werff, autori dokumentu o havárii lietadla v Malajzii v Boeingu (let МН17) na Ukrajine v roku 2014 uverejnili na YouTube nové video so svedkami tohto leteckého nešťastia.

„Najprv bolo všade ticho a potom vojenské lietadlá začali lietať nad hlavou. Videl som jedno, určite som to videl. Druhé, začul som zvuk, ale nebolo jasné, kde to bolo. Zrazu bolo veľké ticho, uplynuli dve minúty – bolo počuť silný tresk nad hlavou. Zdvihol som hlavu a pozrel sa na nebo, videl som stopu, z ktorej - neviem, ale bolo to akoby horizontálne... A už som videl, že lietadlo padalo za mrakmi“ hovorí ďalší svedok v procese havárie MH17 Boris.

Zverejnené video obsahuje aj slová iného svedka Genadija, s ktorým novinári viedli rozhovor vo februári tohto roku. „Raketa, nejaký druh, explodovala zdola, niečo preletelo... Nevidel som samotnú raketu, videl som stopu, odišla zo zeme," hovorí Genadij.

Malajský Boeing, ktorý letel z Amsterdamu do Kuala Lumpur - let MH17 havaroval 17. júla 2014 neďaleko Donecka. Na palube bolo 298 ľudí, všetci zomreli. Kyjev obvinil z leteckej tragédie Rusko. Vtedajší ukrajinský prezident Petro Porošenko nečakal na vyšetrovanie tragédie a rovno si urobil svoju analýzu: „Systém Buk je ruskej výroby, používajú ho proruskí povstalci a zostrelenie Boeingu bolo výsledkom operácie ruských tajných služieb.“

Predná časť lietadla malajzijskej leteckej spoločnosti Malaysia Airline, let MH17 pred začiatkom zverejnenia správy Holandskej rady pre bezpečnosť o príčinách havárie boeingu na Ukrajine, 13. októbra 2015 v holandskom meste Gilze-Rijen. Ruská štátna spoločnosť na výrobu rakiet Almaz-Antej na tlačovej konferencii v Moskve informovala, že jej vlastné vyšetrovanie kauzy lietadla typu Boeing malajzijskej leteckej spoločnosti Malaysia Airlines, ktoré spadlo v júli 2014 na východe Ukrajiny, protirečí záverom holandských vyšetrovateľov. Holandská rada pre bezpečnosť (OVV) uviedla, že príčinou zostrelenia lietadla spoločnosti Malaysia Airlines bola raketa zem-vzduch typu Buk. Lietadlo Boeing 777-200ER spoločnosti Malaysia Airlines, letiace na linke MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, sa zrútilo 17. júla 2014 na východe Doneckej oblasti na Ukrajine. Zahynulo všetkých 283 cestujúcich a 15 členov posádky. Na palube boli občania desiatich štátov, pričom väčšina boli Holanďania, preto sa Holandsko aj ujalo vyšetrovania prípadu. 

Spoločná vyšetrovacia skupina, ktorá pod vedením holandskej generálnej prokuratúry bez možnosti zapojenia sa do vyšetrovania predstaviteľmi Ruska vyšetruje okolnosti havárie. Verejnosti už skôr predložila priebežné výsledky, z vyšetrovania vyplýva, že Boeing bol zostrelený z protilietadlového raketového systému Buk, ktorý patril k 53. ruskej protilietadlovej raketovej brigáde z Kurska. „Systém Buk je ešte sovietskej výroby,“ spresnila Moskva, pričom sa prestal vyrábať ešte v roku 1986“, keď bola Ukrajina súčasťou ZSSR. Kým v ruských ozbrojených silách sa takýto typ už nenachádza, Ukrajina s ním stále pracuje. A práve z územia kontrolovaného ukrajinskými vládnymi silami podľa ruských analýz vyrazila smrtonosná raketa.

Agentúra RIA Novosti uviedla, že zástupca generálneho prokurátora Ruskej federácie Nikolaj Viničenko odovzdal Holandsku nielen ruské radarové údaje, ale aj dokumentáciu, z ktorej vyplýva, že raketa Buk protivzdušnej obrany, ktorá zasiahla Boeing patrila Ukrajine a bola vypustená z územia kontrolovaného Kyjevom. Na začiatku procesu však vyšetrovatelia tieto informácie ignorovali. V prvý deň súdneho konania však prokuratúra oznámila, že študuje aj údaje ruskej prokuratúry. Holandská prokuratúra neustále odmietala ponuku Ruska, aby do vyšetrovacieho tímu boli zaradení aj experti z Ruskej federácie. A možno to nakoniec bolo aj dobré. Napokon, vyšetrovanie prinieslo aj jeden konkrétny, relevantný a veľmi podstatný záver: „Civilné lietadlo nemalo nikdy dostať povolenie lietať nad touto oblasťou a Ukrajina mala povinnosť svoj vzdušný priestor pre civilné letectvo uzavrieť.“

Ruské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že obvinenia o účasti Moskvy na havárii malajského Boeingu sú neopodstatnené a poľutovaniahodné, vyšetrovanie je neobjektívne a jednostranné. Neskôr prezident Vladimir Putin poznamenal, že Rusko nemá dovolené vyšetrovať haváriu lietadla na východnej Ukrajine a Moskva môže uznať výsledky vyšetrovania až vtedy, ak sa na ňom bude plne zúčastňovať. Ruské ministerstvo obrany uviedlo, že po roku 2011 boli všetky rakety, ktoré preukázala holandská komisia pre vyšetrovanie havárie MH17, zneškodnené. Hovorca prezidenta Dmitrij Peskov opakovane vyhlásil, že Moskva kategoricky odmieta obvinenia z účasti na havárii malajského Boeingu.

PRÁVE STE DOČÍTALI ODOMKNUTÝ ČLÁNOK:

 

Ak sa Vám článok páčil a máte naďalej záujem čítať pravdivé a nezávislé texty staňte sa naším predplatiteľom a získajte množstvo výhod:

 

https://www.extraplus.sk/predplatne/predplatit

vianoce predplatne

Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.

DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.


UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.